Dossier
Violence, heterophobia, and racism The origins of physical anthropology
Published 2019-12-04
Keywords
- human diversity,
- exclusion,
- marginalization,
- human collectives
How to Cite
Vera Cortés, J. L. (2019). Violence, heterophobia, and racism The origins of physical anthropology. Alteridades, (58). https://doi.org/10.24275/uam/izt/dcsh/alteridades/2019v29n58/Vera
Abstract
This work approaches the origin of physical anthropology as part of the general anthropological project, on the basis of the principle that all knowledge translates to ways of interacting with the world. Thus, physical anthropology was built with a heterophobic and racist vision of the human diversity. This, stemming from the so-called scientific racism, justifies the exclusion and marginalization of human collectives.References
- Bartra, Roger (1992) El salvaje en el espejo, Universidad Nacional Autónoma de México/Era, México.
- Bartra, Roger (1997) El salvaje artificial, Universidad Nacional Autónoma de México/Era, México.
- Bestard, Joan y Jesús Contreras (1987) Bárbaros, paganos, salvajes y primitivos. Una introducción a la antropología, Barcanova, Barcelona.
- Bitterli, Urs (1982) Los “salvajes” y los “civilizados”. El encuentro de Europa y Ultramar, Fondo de Cultura Económica, México.
- Boia, Lucien (1997) Entre el ángel y la bestia, Andrés Bello, Barcelona.
- Bondeson, Jan (1998) Gabinete de curiosidades médicas, Siglo XXI Editores, México.
- Foucault, Michel (1989) Las palabras y las cosas, Siglo XXI Editores, México.
- Gerbi, Antonello (1982) La disputa del nuevo mundo. Historia de una polémica. 1750-1900, Fondo de Cultura Económica, México.
- Gorbach, Frida (2008) El monstruo, objeto imposible. Un estudio sobre teratología mexicana. Siglo XIX, Universidad Autónoma Metropolitana/Itaca, México.
- Gould, Stephen Jay (1981) The Mismeasure of Man, W.W. Norton, Nueva York y Londres.
- Hacking, Ian (1991) La domesticación del azar, Gedisa, Barcelona.
- Hacking, Ian (2001) Representar e intervenir, Universidad Nacional Autónoma de México-Instituto de Investigaciones Filosóficas/Paidós, México.
- Jacob, François (1986) La lógica de lo viviente, Salvat, Barcelona.
- Krotz, Esteban (2002) La otredad cultural entre utopía y ciencia. Un estudio sobre el origen, el desarrollo y la reorientación de la antropología, Universidad Autónoma Metropolitana/Fondo de Cultura Económica, México.
- Marcuse, Herbert (2009) Eros y civilización, Ariel, España.
- Paré, Ambroise (1995) Monstruos y prodigios, Siruela, Madrid.
- Quatrefages, A. de (1880) L´Espèce humaine, Bibliothèque Scientifique Internationale, París.
- Saade, Martha (2009) “El mestizo no es de color. Ciencia y política pública mestizófilas, 1920-1940”, tesis de doctorado, Escuela Nacional de Antropología e Historia, México.
- Topinard, Paul (1890) Anthropology, Chapman and Hall, Londres.
- Vera, José Luis (1992) “El edén subvertido. La tesis sobre la inmadurez de los americanos”, en Uroboros, vol. II, pp. 153-162.
- Vera, José Luis (1998) El hombre escorzado. Un estudio sobre el concepto de eslabón perdido en evolución humana, Universidad Nacional Autónoma de México-Instituto de Investigaciones Antropológicas, México.
- Vera, José Luis (2002) Las andanzas del caballero inexistente. Reflexiones en torno al cuerpo y la antropología física, Centro de Estudios Filosóficos, Políticos y Sociales Vicente Lombardo Toledano, México.
- Vera, José Luis, Pilar Chiappa y Xabier Lizarraga (comps.) (2018) El pensamiento dicotómico en la antropología y el evolucionismo, Centro de Estudios Filosóficos, Políticos y Sociales Vicente Lombardo Toledano, México.