The endoalterity and its treatment. Regarding the blood relative predators in eastern Mexico
Published 2020-06-24
Keywords
- carnival,
- exoalterity,
- witches,
- otomi,
- sacrifice
- Devil ...More
How to Cite
Abstract
Among the Otomi of the eastern Sierra Madre mountain range, the question of alterity addresses the status of antagonistic beings interacting within the social space of the native community which encompasses both the ecosystem of the living and the domain occupied by the dwellers of the underworld. We emphasize the contrast between an exoalterity concerning all the foreign alteri, i.e. unknown people, and an endoalterity that includes threatening enemies originating from the very circle of commensality. Among the latter are the
witches, some of whom are kin to those in the circle of commensality, on a quest for blood entailing the sacrifice of newborns, assimilated to the progeny of the Devil, in order to satisfy the predation of this vital substance, assimilated to semen, which is the preliminary condition leading to the revitalization of the cosmos, as expressed in a spectacular way by the octava ritual at the end of Carnival time.
References
- Caro Sevilla, Víctor (2019) Puxk’uai. Un ser en la oscuridad en la cosmovisión otomí, con una presentación de Jacques Galinier, Instituto Humboldt de Investigaciones Interdisciplinarias en Humanidades/Universidad Intercultural del Estado de Hidalgo/El Colegio del Estado de Hidalgo, México.
- Davies, Nigel (1990) “Dualism as a universal concept: Its relevance to Mesoamerica”, en Rudolf van Zantwijk, Rob de Ridder y Edwin Braakhuis (eds.), Mesoamerican Dualisms. Symposium, ANT. 8 of the 46th International Congress of Americanists, Amsterdam 1988, RUU-ISOR, Utrecht, pp. 8-14.
- Freud, Sigmund (1933) Neue Folge der Vorlesungen zur Einführung in die Psychoanalyse, Internationaler Psychoanalytischer, Leipzig, Viena y Zurich.
- Galinier, Jacques (1987) Pueblos de la Sierra Madre. Etnografía de la comunidad otomí, Instituto Nacional Indigenista/ Centre d’Etudes Mexicaines et Centraméricaines, México.
- Galinier, Jacques (1990) La mitad del mundo. Cuerpo y cosmos en los rituales otomíes, Universidad Nacional Autónoma de México/Centro de Estudios Mexicanos y Centroamericanos/Instituto Nacional Indigenista, México.
- Galinier, Jacques (2009a) “Yo es otro: marcadores corporales de la (de)negación en el ritual otomí (México)”, en Manuel Gutiérrez Estévez y Pedro Pitarch (eds.), Retóricas del cuerpo amerindio, Iberoamericana Vervuet, Madrid, pp. 213-226.
- Galinier, Jacques (2009b) El espejo otomí. De la etnografía a la antropología psicoanalítica, Instituto Nacional de Antropología e Historia/Comisión Nacional para el Desarrollo de los Pueblos Indígenas/Centro de Estudios Mexicanos y Centroamericanos, México.
- Galinier, Jacques (2019a) “Una contienda asimétrica: Zithũ, sepulturero otomí de la teoría antropológica”, en Dimensión antropológica, año 26, vol. 75, pp. 7-19.
- Galinier, Jacques (2019b) “Ontologías reversibles. Las ‘brujas’ y las formas elementales de la depredación entre los otomíes del México oriental”, en Gerardo Fernández Juárez y Francisco Gil García (coords.), Sinestesias. Brujería y hechicería en el mundo hispánico, Abya-Yala, Quito, pp. 365-390.
- Gallardo, Patricia (2009) Ar xoke. El carnaval entre los otomíes de San Bartolo Tutotepec, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo (Cuadernos de la tradición), Pachuca.
- Gallardo, Patricia (2012) Ritual, palabra y cosmos otomí, yo soy costumbre, yo soy de antigua, Universidad Nacional Autónoma de México-Instituto de Investigaciones Históricas, México.
- Hülsewiede, Brigitte (1997) “Alter Ego Vorstellungen in Kontext von Geburtsriten und Sexualität in Mesoamerica”, en Religionsethnologische Beiträge zur Amerikanistik, lit, Münster, pp. 105-120.
- La Riva González, Palmira (2012) “Au plus près du corps. La construction sociale du corps-personne dans une communauté des Andes du Pérou”, tesis de doctorado, Universidad París Nanterre, Nanterre.
- Leistle, Bernhard (2013) Anthropology and Alterity, Routledge, Londres.
- Lorente, David (2011) La razzia cósmica. Una concepción nahua sobre el clima. Deidades del agua y graniceros en la Sierra de Texcoco, Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social, México.
- Martínez González, Roberto (2011) El nahualismo, Universidad Nacional Autónoma de México, México.
- Millán, Saúl (2019) “La alteridad a través del espejo: origen e identidad en la narrativa nahua”, en Estudios de Cultura Náhuatl, vol. 57, pp. 109-160.
- Nutini, Hugo y John Roberts (1993) Bloodsucking Witchcraft: An Epistemological Study of Anthropomorphic Supernaturalism in Rural Tlaxcala, University of Arizona Press, Tucson.
- Olavarría, María Eugenia, Cristina Aguilar y Érica Merino (2009) El cuerpo flor. Etnografía de una noción yoeme, Universidad Autónoma Metropolitana/Miguel Ángel Porrúa, México.
- Platt, Tristan (2001) “El feto agresivo. Parto, formación de la persona y mito-historia en los Andes”, en Anuario de Estudios Americanos, vol. 58, núm 2, pp. 633-678 <https://doi.org/10.3989/aeamer.2001.v58.i2.218>.
- Rainelli, Federica (2019) “Oltre la maschera. Usi e significati del corpo nella pratica rituale otomì (Huasteca sud, Messico)”, tesis doctoral, Universidad de Padua, Venecia “Ca’ Foscari”, Verona/Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales-cerma.
- Rimbaud Arthur (1958 9 OEuvres, texto revisado por Paul Harmann, Mercure de France, París.
- Van Zantwijk, Rudolf, Rob de Ridder y Edwin Braakhuis (eds.) (1990) “Introduction”, en Rudolf van Zantwijk, Rob de Ridder y Edwin Braakhuis (eds.), Mesoamerican Dualisms. Symposium, ANT. 8 of the 46th International Congress of Americanists, Amsterdam 1988, RUU-ISOR, Utrecht, pp. 1-7.