Dossier
Conocimiento local y tecnología apropiada: lecciones del Alto Mezquital mexicano
Published 2014-05-25
Keywords
How to Cite
Díaz López, F. J., Díaz Sánchez, F., & Filardo Kerstupp, S. (2014). Conocimiento local y tecnología apropiada: lecciones del Alto Mezquital mexicano. Alteridades, (29), 9–21. Retrieved from https://alteridades.izt.uam.mx/index.php/Alte/article/view/284
Abstract
-References
- AGUILAR, G. (2001), “Access to genetic resources and protection of traditional knowledge in the territories of indigenous peoples”, en Environmental Science & Policy, vol. 4, núms. 4-5, pp. 241-256.
- ARVANITIS, R. Y D. VILLAVICENCIO (1994), “Transferencia de tecnología y aprendizaje tecnológico. Reflexiones basadas en trabajos empíricos”, en El Trimestre Económico, vol. LXI (2), núm. 242, pp. 257-279.
- BELL, J. (1999), Doing your research project. A guide for first time researchers in educational and social science, Open University Press, Buckinham, Filadelfia.
- BELL, M. (1984), “Learning and the accumulation of industrial technological capacity in developing countries”, en M. Fransman y K. King, Technological capacity of the third world, MacMillan, Londres, pp. 138-156.
- BRAVO-HOLLIS, H. (1978), Las cactáceas de México, vol. I, Universidad Nacional Autónoma de México, México.
- COHEN, W. Y D. LEVINTHAL (1990), “Absorptive capacity: a new perspective on learning and innovation”, en Administrative Science Quaterly, vol. 35, núm. 1.
- DENZIN, N. E Y. LINCOLN (1998), “Introduction. The discipline and practice of qualitative research”, en N. Denzin e Y. Lincoln, Handbook of Qualitative Research, Sage Publications, Thousand Oaks.
- DÍAZ, F. Y D. VILLAVICENCIO (2003), “Innovación y alianzas tecnológicas: ventajas y riesgos para una empresa química mexicana”, Fernando J. Díaz López, Fernando Díaz Sánchez y Santiago Filardo Kerstupp 21 en Memorias del X Seminario Latino Iberoamericano de Gestión Tecnológica ALTEC, 2003. Conocimiento, innovación y competitividad: los desafíos de la globalización, México.
- DÍAZ-LÓPEZ, F. (2003), Innovación tecnológica y ambiente. La industria química en México, Universidad Autónoma Metropolitana (Breviarios de la Investigación), México.
- DOWNES, D. (2002), “How intelectual property could be a tool to protect traditional knowledge”, en K. Gallagher y J. Werksman, eds., The Earthscan Reader on International Trade and Sustainable Development, Londres.
- FILARDO, S. (2001), Una contribución al estudio etnobotánico de la zona del Alto Mezquital y propuesta biotecnológica para el aprovechamiento de la tuna (género Opuntia, subgénero opuntia) en tres comunidades hñahñus del estado de Hidalgo, Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Ciencias, México.
- FILARDO, S., L. GONZÁLEZ, ET AL. (1997), “Premio a la Innovación Tecnológica en la elaboración de productos de tocador en las comunidades hña-hñus del Alto Mezquital, Hgo.”, en C. Pallán y G. Ávila, Estrategias para el impulso de la vinculación universidad-empresa, Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES) México, pp. 335-343.
- FILARDO, S., A. ZUÑIGA, ET AL. (2003), “Experiencias en la transferencia de tecnología a grupos indígenas para la elaboración de productos de tocador y alimentos”, en G. Pinto, Didáctica de la química y la vida cotidiana, Universidad Politécnica de Madrid, Madrid, pp. 371-374.
- FORD, D. (1988), “Develop your Technology Strategy”, en Long Range Planning, vol. 21, núm. 5, pp. 85-95.
- FRANSMAN, M. (1994), “Information, knowledge, vision and theories of the firm”, en Industrial and Corporate Change, vol. 3, núm. 3, pp. 712- 757.
- GASPER, D. Y R. APTHORPE (1996), “Introduction: discourse analysis and policy discourse”, en D. Gasper y R. Apthorpe, Arguing Development Policy: Frames and discourses, Frank Cass, Londres.
- GRENIER, L. (1998), Working with Indigenous Knowledge. A Guide for Researchers, International Development Research Centre, Ottawa.
- INSTITUTO NACIONAL INDIGENISTA (INI) (2003), Pueblos indígenas de México, Instituto Nacional Indigenista (Series Monografías), México [disponible en: http://www.ini.gob.mx/monografias/otomiesvm.html].
- KHOR, M. Y L. LI LIN (2001a), Good Practices and Innovative Experiences in the South. Social Policies, Indigenous Knowledge and Appropriate Technology, TWN-UNDP, Londres.
- KHOR, M. Y L. LI LIN (2001b), Good Practices and Innovative Experiences in the South. Sustainable Livelihood Inititatives, TWN-UNDP, Londres.
- KIM, L. Y R. NELSON (2000), Technology, Learning & Innovation. Experiences of Newly Industrializing Economies, Cambridge University Press, Cambridge.
- LALL, S. (1987), Learning to Industrialize, Macmillan Press, Londres.
- LEONARD-BARTON, D. (1995), Wellsprings of Knowledge, Harvard Business School Press, Boston.
- LUNDVALL, B. (1992), “Introduction”, en National Innovations Systems. Towards a Theory of Innovation and Interactive Learning, Pinter Publishers, Londres, pp. 1-2.
- MAGNOLTE, P. (1997), “La dynamique des connaissances tacites et articulées: une approche socio-cognitive”, en Economie Appliquée, vol. L, núm. 2, pp. 105-134.
- MILES, D. (1982), Appropiate Technology for Rural Development: the ITDG experience, Intermediate Technology Development Group, Francia.
- NONAKA, I. Y H. TAKEUCHI (1995), The knowledge creation company, Oxford University Press, Nueva York.
- OSORIO, C. (2002), “Enfoque sobre la tecnología”, en Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación, núm. 2 [Organización de los Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura].
- ROSENBERG, N. (1982), Inside the black box: technology and economics, Cambridge University Press, Cambridge.
- SIEBENHUNER, B., ET AL. (2005), “Introduction and overview to the special issue on biodiversity conservation, access and benefitsharing and traditional knowledge”, en Ecological Economics, vol. 53, núm. 4, pp. 439-444.
- TANGUY, C. Y D. VILLAVICENCIO (2000), “Apprentissage et innovation dans l’entreprise: approche socio-économique des connaissances”, en Rev. Téchnologies, idéologies, pratiques , érès, vol. 4, núm. 1.
- UTTING, P. (2002), The Greening of Business in Developing Countries. Rethoric, Reality and Prospects, Zed Books, UNRISD, Londres.
- VAN OVERWALLE, G. (2005), “Protecting and sharing biodiversity and traditional knowledge: Holder and user tools”, en Ecological Economics, vol. 53, núm. 4, pp. 585-607.
- VILLAVICENCIO, D. (1993), “¿Qué entendemos por aprendizaje tecnológico?”, en Tecnoindustria, pp. 22- 28.
- VILLAVICENCIO, D. (2000) “Le rôle de l’apprentissage et des savoirs tacites pour la maîtrise des systèmes productifs et l’innovation”, en Rev. Téchnologies, idéologies, pratiques , érès, Aix-en-provence.
- WILLOUGHBY, K. (1990), Technology Choice. A critique of the Appropriate Technology Movement, Intermediate Technology Publications, Londres.
- YIN, R. (1994) Case Study Research. Design and Methods, Sage Publications, Londres.