Dossier
Fascination and Surprise: The Consolidation of Flamenco in the Spain of the 19th and 20th Centuries
Published 2017-12-04
Keywords
- nationalisms,
- majismo,
- unheimlich,
- symbol of Spain
How to Cite
Guzmán, A. (2017). Fascination and Surprise: The Consolidation of Flamenco in the Spain of the 19th and 20th Centuries. Alteridades, 27(54 Jul-Dic). Retrieved from https://alteridades.izt.uam.mx/index.php/Alte/article/view/898
Abstract
The consolidation of Flamenco in Spain during the 19th and 20th centuries will be addressed, as a unheimlich situation, that is to say, as a repeated process of appropriation of the odd, and a denial of what is familiar, since Flamenco has experienced condemnation alternated with attraction: it was first used by the liberals to create a “nationalism”; later, to build an idea of unity and “Spanish nationality”, by the pro-Franco regime. Simultaneously, it was considered by republicans as a criticism to that idea, which caused their pursuit by the dictatorshipand their praise by the anti-Franco movement.
References
- Baltanás, Enrique (2003), La materia de Andalucía. El ciclo andaluz en las letras de los siglos XIX y XX, Fundación J. M. Lara, Sevilla.
- Cruces Roldán, Cristina (2003), “El flamenco”, en G. Cano (ed.), Gran enciclopedia de Andalucía, t. VI, Tartessos, Sevilla, pp. 146-217.
- Díaz Olaya, Ana María (2011), “El baile flamenco en los cafés cantantes de Linares (1868-1900)”, en Beatriz Martínez del Fresno (ed.), Coreografiar la historia europea: cuerpo, política, identidad y género en la danza, Universidad de Oviedo, Oviedo, pp. 199-218.
- Guzmán, Adriana (en prensa), “La ominosa danza de los gitanos”, en Anne Johnson, Rodrigo Díaz Cruz y Adriana Guzmán (coords.), Extrañezas íntimas: inquietudes en torno a Das Unheimliche, Juan Pablos/Universidad Autónoma Metropolitana, México.
- Jiménez Romero, Francisco (2015), “Procesos de transmisión y adquisición corporal en el baile flamenco”, tesis del programa de doctorado El Flamenco, Acercamiento Multidisciplinario, Universidad de Sevilla, Sevilla.
- Molina Foix, Vicente (2009), “Contra el flamenco”, en El Boomeran(g). Blog literario en español, 1º de julio <http://www.elboomeran.com/blog-post/79/7194/vicente-molina-foix/contra-el-flamenco/> [8 de septiembre de 2016].
- Steingress, Gerhard (1991), Sociología del cante flamenco, Signatura, Sevilla.
- Steingress, Gerhard (2006), Y Carmen se fue a París. Un estudio sobre la construcción artística del género flamenco (1833-1865), Almuzara, Córdoba.
- Verdú, Juan (2000) “¿Flamenco, copla y franquismo?”, en El País, 4 de marzo <http://elpais.com/diario/2000/03/14/opinion/952988412_850215.html> [8 de septiembre de 2016].