No. 54 Jul-Dic (2017): Presencias de lo insólito: estudios del performance
Dossier

Published 2017-12-04

Keywords

  • nationalisms,
  • majismo,
  • unheimlich,
  • symbol of Spain

How to Cite

Guzmán, A. (2017). Fascination and Surprise: The Consolidation of Flamenco in the Spain of the 19th and 20th Centuries. Alteridades, 27(54 Jul-Dic). Retrieved from https://alteridades.izt.uam.mx/index.php/Alte/article/view/898

Abstract

The consolidation of Flamenco in Spain during the 19th and 20th centuries will be addressed, as a unheimlich situation, that is to say, as a repeated process of appropriation of the odd, and a denial of what is familiar, since Flamenco has experienced condemnation alternated with attraction: it was first used by the liberals to create a “nationalism”; later, to build an idea of unity and “Spanish nationality”, by the pro-Franco regime. Simultaneously, it was considered by  republicans as a criticism to that idea, which caused their pursuit by the dictatorship
and their praise by the anti-Franco movement.

References

  1. Baltanás, Enrique (2003), La materia de Andalucía. El ciclo andaluz en las letras de los siglos XIX y XX, Fundación J. M. Lara, Sevilla.
  2. Cruces Roldán, Cristina (2003), “El flamenco”, en G. Cano (ed.), Gran enciclopedia de Andalucía, t. VI, Tartessos, Sevilla, pp. 146-217.
  3. Díaz Olaya, Ana María (2011), “El baile flamenco en los cafés cantantes de Linares (1868-1900)”, en Beatriz Martínez del Fresno (ed.), Coreografiar la historia europea: cuerpo, política, identidad y género en la danza, Universidad de Oviedo, Oviedo, pp. 199-218.
  4. Guzmán, Adriana (en prensa), “La ominosa danza de los gitanos”, en Anne Johnson, Rodrigo Díaz Cruz y Adriana Guzmán (coords.), Extrañezas íntimas: inquietudes en torno a Das Unheimliche, Juan Pablos/Universidad Autónoma Metropolitana, México.
  5. Jiménez Romero, Francisco (2015), “Procesos de transmisión y adquisición corporal en el baile flamenco”, tesis del programa de doctorado El Flamenco, Acercamiento Multidisciplinario, Universidad de Sevilla, Sevilla.
  6. Molina Foix, Vicente (2009), “Contra el flamenco”, en El Boomeran(g). Blog literario en español, 1º de julio <http://www.elboomeran.com/blog-post/79/7194/vicente-molina-foix/contra-el-flamenco/> [8 de septiembre de 2016].
  7. Steingress, Gerhard (1991), Sociología del cante flamenco, Signatura, Sevilla.
  8. Steingress, Gerhard (2006), Y Carmen se fue a París. Un estudio sobre la construcción artística del género flamenco (1833-1865), Almuzara, Córdoba.
  9. Verdú, Juan (2000) “¿Flamenco, copla y franquismo?”, en El País, 4 de marzo <http://elpais.com/diario/2000/03/14/opinion/952988412_850215.html> [8 de septiembre de 2016].