Dossier
A Chance of Appearance of Unheimliche in Postdramatic Theater
Published 2017-12-04
Keywords
- ominousness,
- performativity,
- duplication,
- automatism,
- animism
How to Cite
Toriz Proenza, M. J. (2017). A Chance of Appearance of Unheimliche in Postdramatic Theater. Alteridades, 27(54 Jul-Dic). Retrieved from https://alteridades.izt.uam.mx/index.php/Alte/article/view/901
Abstract
From the perspective of a deep restlessness that renders what is repressed and returns, this paper analyzes a contemporary theater play considered as postdramatic theater. The dimensional process of artistic creation and dramatic facts are privileged. Therefore, ominousness is addressed from three different axes of artistic production: 1) the creative process of postdramatic text, 2) the staging of the play, and 3) the performativity of the staging.
References
- Augé, Marc (2000), Los “no-lugares”, espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad, Gedisa, Barcelona.
- Benjamin, Walter (2010), “Una imagen de Proust”, trad. de Jesús Aguirre, en Observaciones Filosóficas, núm. 11 <http://www.observacionesfilosoficas.net/unaimagendep.html> [19 de noviembre de 2016].
- Breton, André (2001), Manifiestos del surrealismo, 2ª ed., trad., pról. y notas de Aldo Pellegrini, Argonauta, Buenos Aires.
- Cornago, Óscar (2005), Resistir en la era de los medios. Estrategias performativas en literatura, teatro, cine y televisión, Iberoamericana Vervuert, Madrid.
- Freud, Sigmund (1984), “Más allá del principio del placer”, en Obras completas, vol. 18, trad. de José L. Etcheverry, Amorrortu, Buenos Aires, pp. 1-62.
- Freud, Sigmund (1986ª), “De la historia de una neurosis infantil”, en Obras completas, vol. 17, trad. de José L. Etcheverry, Amorrortu, Buenos Aires, pp. 1-112.
- Freud, Sigmund (1986b), “Lo ominoso”, en Obras completas, vol. 17, trad. de José L. Etcheverry, Amorrortu, Buenos Aires, pp. 215-251.
- Jentsch, Ernst (1997), “On the Psychology of the Uncanny (1906)”, en Angelaki, vol. 2, núm. 1, pp. 7-16.
- Kerouac, Jack (1975), “Essentials of Spontaneous Prose”, en Boundary 2, vol. 3, núm. 3, primavera, pp. 743-745.
- Lehmann, Hans-Thies (2013), Teatro posdramático, Innova/Paso de Gato/Centro de Documentación y Estudios Avanzados de Arte Contemporáneo, México.
- Márquez, Javier (2012), Killer Pan. Blog de trabajo de Disecciones Teatro <http://diseccionesteatro.blogspot.mx/ 2012/07/escribio-su-amor-con-un-cuchillo-en-mi.html> [16 de noviembre de 2016].
- Márquez, Javier e Iván Arizmendi (2013), Escribió su amor con un cuchillo en mi espalda, en Locus Solus. Monólogos, selección e introducción de Edgar Chías, Ediciones El Milagro (Nuestro Teatro), México, pp. 493-535.
- Olmo Soriano, Daniel del (2013), “Acercamiento al aprendizaje conductual bajo el mundo 1-1 de Super Mario Bros.”, en Revista LifePlay, núm. 1, agosto, Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla, Sevilla, pp. 85-100.
- Rank, Otto (1958), “The Double as Immortal Self”, en Beyond Psychology, Dover, Nueva York, pp. 62-101.
- Rank, Otto (1976), El doble, Orión, Buenos Aires.
- Serrano Jaime, David (2014), “Panorama sonoro en Super Mario Bros”, 10 de septiembre <http://www.zehngames.com/developers/panorama-sonoro-en-super-mario-bros/> [12 de noviembre de 2016].
- Theado, Matt (2000), Understanding Jack Kerouac, University of South Carolina Press, Columbia.