Dossier
Odd Machines. Performative and Mechanical Encounters in Contemporary Aesthetics
Foto 1. Regina José Galindo / Tierra (2013) (Español (España))
Foto 2 Regina José Galindo / Tierra (2013) (Español (España))
Foto 3 Regina José Galindo / Tierra (2013) (Español (España))
Foto 4 Enrique Ježik / Aguante (2013) (Español (España))
Foto 5 Enrique Ježik / Aguante (2013) (Español (España))
Foto 6 Enrique Ježik / Aguante (2013) (Español (España))
Published 2017-12-04
Keywords
- oddness,
- modernity,
- machinic,
- conceptual tension,
- aesthetic practices
How to Cite
Ovando Vázquez, P. (2017). Odd Machines. Performative and Mechanical Encounters in Contemporary Aesthetics. Alteridades, 27(54 Jul-Dic). Retrieved from https://alteridades.izt.uam.mx/index.php/Alte/article/view/902
Abstract
This paper explores modern views on machines and theeffects of alterity and oddness related to what is human, constructed from these ideas. It is suggested that the machine problematizes the relations and limits between human and inhuman, whose tension produces cultural symbols and forms of subjectivation embedded in the contemporary social order. From this argumentation, the imaginary and meanings of the machine in modern art will be addressed, in particular, the articulated criticism of the notion the machinic in the performative practices of contemporary aesthetics.
Foto 1. Regina José Galindo / Tierra (2013) (Español (España))
Foto 2 Regina José Galindo / Tierra (2013) (Español (España))
Foto 3 Regina José Galindo / Tierra (2013) (Español (España))
Foto 4 Enrique Ježik / Aguante (2013) (Español (España))
Foto 5 Enrique Ježik / Aguante (2013) (Español (España))
Foto 6 Enrique Ježik / Aguante (2013) (Español (España))
References
- Braidotti, Rosi (2005), Metamorfosis. Hacia una teoría materialista del devenir, Ediciones Akal, Madrid, 351 pp.
- De Michelli, Mario (2002), Las vanguardias artísticas del siglo XX, Alianza Editorial, Madrid, 364 pp.
- Deleuze, Gilles y Félix Guattari (1985), El Anti Edipo. Capitalismo y esquizofrenia, Ediciones Paidós, Barcelona, 428 pp.
- Díaz Cruz, Rodrigo (2009), “Al acecho de la perfección. Transhumanismo,el cuerpo oscuro y la vía religiosa de la tecnociencia”, en Antropología. Boletín Oficial del Instituto Nacional de Antropología e Historia, núm. 87, nueva época, septiembre-diciembre, México, pp. 29-45.
- García Canclini, Néstor (2011), “Lo que Ježik no dice”, en Cuauhtémoc Medina (ed.), Enrique Ježik. Obstruir, destruir, ocultar, Museo Universitario de Arte Contemporáneo-Universidad Nacional Autónoma de México, México, pp. 157-166.
- Haraway, Donna (1995), Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza, Ediciones Cátedra/Universitat de Valencia, Madrid, 431 pp.
- Ingold, Tim (2015), “Herramientas, mentes y máquinas. Una excursión en la filosofía de la tecnología”, en Piergiorgio Di Giminiani, Sergio González Varela, Marjorie Murray y Helene Risør (coords.), Tecnologías en los márgenes: antropología, mundos materiales y técnicas en América Latina, Bonilla Artigas Editores/Universidad Autónoma de San Luis Potosí, México, pp. 259-287.
- Marx, Karl (2005), La tecnología del capital. Subsunción formal y subsunción real del proceso de trabajo al proceso de valorización, Itaca, México, 63 pp.
- Medina, Cuauhtémoc (ed.) (2011), Enrique Ježik. Obstruir, destruir, ocultar, Museo Universitario de Arte Contemporáneo-Universidad Nacional Autónoma de México, México, 223 pp.
- Raunig, Gerald (2008), Mil máquinas. Breve filosofía de las máquinas como movimiento social, Traficantes de Sueños, Madrid, 118 pp.
- Segato, Laura Rita (2013), La escritura en el cuerpo de las mujeres asesinadas en Ciudad Juárez, Tinta Limón, Buenos Aires, 88 pp.
- Turner, Victor (1988), The Anthropology of Performance, PAJ Publications, Nueva York, 185 pp.