Published 2025-09-24
Keywords
- social art,
- urban anthropology,
- cultural studies
How to Cite
Copyright (c) 2025 Orlando Elorza Guzmán

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
Drawing on ethnographic research, this article explores the challenges, limitations, and potential value of artistic practice in complex and socially disadvantaged contexts. The participants in this comparative study are located in the Luz district of São Paulo and the Colonia Guerrero neighborhood in Mexico City. These artists have undertaken various initiatives tailored to the specific conditions of their environments –working-class,
stigmatized urban areas– allowing vulnerable and marginalized populations who live and move through these
spaces to engage with the arts. The study highlights the importance of art as a tool for sociocultural analysis,
revealing urban identity markers, intercultural dynamics, and aspects of social vulnerability in the central zones of Latin America’s two most populous cities.
References
- Bellavance, Guy. 2016. “The multiplicity of highbrow culture. Taste boundaries among the new upper middle class”. En Routledge International Handbook of the Sociology of Art and Culture, editado por Laurie Hanquinet y Michael Savage, 324-336. Nueva York: Routledge.
- Bourdieu, Pierre. 1998. La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.
- Bourdieu, Pierre. 2010. El sentido social del gusto. Elementos para una sociología de la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
- Bourriaud, Nicolas. 2008. Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.
- Bishop, Claire. 2012. Artificial Hells. Participatory Art and the Politics of Spectatorship. Londres: Verso.
- Ejea Mendoza, Tomás. 2015. “Cultura y arte. Una aproximación orientada a la gestión cultural”. En Gestión cultural y teoría de la cultura, coordinado por Eduardo Nivón, 57-82. Ciudad de México: Gedisa.
- Frúgoli Jr., Heitor y Bianca Barbosa Chizzolini. 2012. “Moradias e práticas espaciais na região da Luz”. Ponto Urbe 11. Consultado el 20 de junio de 2024. https://journals.openedition.org/pontourbe/1135.
- García Lorca, Federico. (1933) 2014. Mediopan y un libro/El juego y teoría del duende. Caracas: Fundación Editorial El Perro y la Rana. Consultado el 21 de julio de 2024. http://www.libreriasdelsur.gob.ve/wp-content/uploads/2020/04/Medio-pan-y-un-libro-_-teor%C3%ADa-y-juego-del-duende3B11.pdf.
- Gell, Alfred. 2016. Arte y agencia. Una teoría antropológica. Buenos Aires: SB Editorial.
- Guber, Rosana. 2001. La etnografía. Método, campo y reflexividad. Bogotá: Norma.
- Lippard, Lucy. 1971. Changing Essays in Art Criticism. Nueva York: E.P. Dutton & Comics.
- Lippard, Lucy. 2006. “Caballos de Troya: arte activista y poder (1983)”. En Fotografía y activismo, editado por Jorge Luis Marzo, 55-82. Barcelona: Gustavo Gili. Consultado el 20 de julio de 2024. https://theoryofimage.wordpress.com/2010/02/14/caballos-de-troya-por-lucy-lippard- 1983/.
- Lippard, Lucy. 2017. “Foreword: Is another art world possible?”. En Gregory Sholette, Delirium and Resistance, Activist Art and the Crisis of Capitalism, editado por Kim Charnley, XVII y XIX. Londres: Pluto Press.
- López Cuenca, Alberto y Renato David Bermúdez Dini. 2018-2019. “¿Pero esto qué es? del arte activista al activismo artístico en América Latina, 1968-2018”. El Ornitorrinco Tachado. Revista de Artes Visuales 8: 17-28.
- Reygadas, Luis. 2004. “Las redes de la desigualdad: un enfoque multidimensional”. Política y Cultura 22: 7-25. Consultado el 22 de julio de 2024. http://www.redalyc. org/articulo.oa?id=26702202.
- Sholette, Gregory. 2011. Dark Matter. Art and Politics in the Age of Enterprise Culture. Nueva York: Pluto.
- Sholette, Gregory. 2017. Activist Art and the Crisis of Capitalism. Delirium and Resistance. Londres: Pluto