No. 63 (2022): Antropología de la (in)seguridad urbana: experiencias, territorios y desigualdad
Anthropological Research

Migratory trajectories of the Aymara people of the Peruvian Altiplano

Duverly Joao Incacutipa Limachi
Universidad Nacional del Altiplano Puno
Bio
Javier Santos Puma Llanqui
Universidad Nacional del Altiplano Puno
Bio
Cliver Cahuanihancco Arque
Universidad Federal de la Integración Latinoamericana - UNILA
Bio

Published 2022-05-03

Keywords

  • Andes,
  • climate change,
  • cultural identity,
  • entrepreneurship,
  • migration,
  • drought
  • ...More
    Less

How to Cite

Incacutipa Limachi, D. J., Puma Llanqui, J. S., & Cahuanihancco Arque, C. (2022). Migratory trajectories of the Aymara people of the Peruvian Altiplano. Alteridades, (63). https://doi.org/10.24275/uam/izt/dcsh/alteridades/2022v32n63/Incacutipa

Abstract

The Aymara migrations, that occurred in the Peruvian highlands between 1991-1992 caused by the drought, highlight the importance of Lake Titicaca as a zone of biological and cultural diversity. The purpose of the article is to analyze, from a qualitative perspective, the high sensitivity to climate change experienced by the population living in this circumlacustrine geographic space. The findings reflect families’, whose subsistence economy collapsed due to the food crisis, devastating experience forcing them to emigrate. This process is doubly painful for the Aymara, who arrive in a hostile urban setting in which cultural prejudice and contempt for the “indigenous” predominate; nevertheless, success stories stand out.

 

References

  1. Altamirano, T. (2009). Migración, remesas y desarrollo en tiempos de crisis. In CISEPA (Ed.), CISEPA (Vol. 2, Issue 1). Pontificia Universidad Catolica del Perú. https://doi.org/10.1108/08858620810841498
  2. Aspilcueta, M. (2007). Migración y empresarialidad urbana: comerciantes aymaras en Lima. Debates En Sociología, 0(32), 33–49.
  3. Bértoli, F., & Portocarrero, F. (1968). La Modernización y la Migración Interna en el Perú. Instituto de Estudios Peruanos.
  4. Branca, D. (2016). LA NACIÓN AYMARA EXISTE" Narración , vivencia e identidad aymara en el Departamento de Puno , Perú Tesis doctoral presentada por Programa de Doctorado en Antropología Social y Cultural. Universidad Autónoma de Barcelona.
  5. Carrasco, F. (2016). Efectos del Cambio climático en la Producción y Rendimiento de la Quinua en el Distrito de Juli, Periodo 1997-2014. COMUNI@CCIÓN: Revista de Investigación En Comunicación y Desarrollo, 7 (2), 38–47.
  6. Castillo, M., Del castillo, L., Monge, C., & Bustamante, M. (2004). Las Comunidades campesinas en el siglo XXI, situación (Vol. 1, Issue 2). Allpa Comunidades y Desarrollo.
  7. Castillo, R. A. (2020). Indignación y compasión. Sentires apropiados e inapropiados en la participación política de mujeres migrantes. Alteridades, 30(59), 73–85. https://doi.org/10.24275/uam/izt/dcsh/alteridades/2020v30n59/castillo
  8. Esquieros, N., Hurtado, Q., Espinoza, R., Quispe, P., Centellas, C., Pazo, C., Ccalla, V., Esquieros, N., & Coyla, L. (2013). Programa Regional de población de la Región Puno. Gobierno Regional Puno.
  9. Franco, C., Degregori, C., & Cornejo, A. (2014). Cambios culturales en el Perú (serie dive). Miniesterio de Cultura.
  10. Freddi, A., Carreño, A., & Martínez, L. (2020). Concretos deseos de movilidad. Migraciones indígenas y arquitectura de remesas entre lo comunal y lo transnacional. Revista de Estudios Sociales, 15(72), 18–32. https://doi.org/10.7440/res72.2020.02
  11. Golte, J., & Adams, N. (1990). Los caballos de troya de los invasores Estrategias campesinas en la consquista de la gran Lima (2da, edici ed.). Instituto de Estudios Peruanos.
  12. Hurtado, G., Rodriguez Contreras, V., Escobar Torres, J., Santamaría Suárez, S., & Pimentel Pérez, B. M. (2010). “Los Que Se Quedan” Una Experiencia De Migrantes. Revista Científica Electrónica De Psicología, 6(6), 9–28.
  13. Instituto Nacional de Estadística (INEI). (2011). PERÚ: Migración Interna reciente y el Sistema de Ciudades 2001 - 2007 (Vol. 1). Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI).
  14. Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI). (2018). Perú Resultados Definitivos. Censos Económicos, I, 1–837.
  15. Llanes Salazar, R. (2019). Movilizar emociones, cumplir la ley La dimensión performativa de la defensa de los derechos humanos. Alteridades, 29(58), 99–112. https://doi.org/10.24275/uam/izt/dcsh/alteridades/2019v29n58/llanes
  16. Matos Mar, J. (1976). Hacienda, comundad y campesinado en el Perú. In Journal of Chemical Information and Modeling (2 edición, Vol. 2, Issue 9). Instituto de Estudios Peruanos. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
  17. Murra, J. V. (1976). Formaciones económicas y políticas del mundo andino. In Hispanic American Historical Review: Vol. 1 edición (Issue 3). IEP. ediciones. https://doi.org/10.1215/00182168-56.3.472
  18. Nacional, S. de M. e H. del P. (2015). Regionalización y Caracterización de Sequías en el Perú. SENAMHI (Servicio Nacional de Meteorología e Hidrología Del Perú), 1, 34.
  19. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la C. y la C. y C. R. del A. para Z. Á. y S. de A. L. y el C. (UNESCO y C. (2018). ATLAS DE SEQUÍAS de América Latina y el Caribe (L. ciencia y la C. Organización de las Naciones Unidas para la Educación (ed.)). UNESCO Y CAZALAC.
  20. Programa de la Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2016). Promoción Del Emprendimiento Y La Innovación Social Juvenil En América Latina (PENUD (ed.)). Secretaría General Iberoamericana.
  21. Quijano, A. (2014). De la Dependencia Histórico-Estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder (P. Gentili (ed.)). CLACSO.
  22. Rodríguez, F. de J., Moctezuma, S., & Thomé, H. (2019). Identidad y migración rural: Un enfoque fenomenológico. Estudios Fronterizos, 20, 1–26. https://doi.org/10.21670/ref.1904025
  23. Ruiz, O. (2007). El Derecho a la identidad cultural de los pueblos indígenas y las minorías He convenido en ubicar dentro del concepto de grupos étnico-culturales a los pueblos indígenas y a las minoría nacionales , étnicas , religiosas o lingüísticas . Estoy consciente d. 118, 193–239.
  24. Straus, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada (Universida).
  25. Tumi, A. J., & Tumi, J. M. (2013). Estrategias de adaptación frenteal cambio climático en Familias rurales del altiplano puneño: estudio de caso en el centro poblado de Huancho - Huancane -Perú. COMUNI@CCIÓN: Revista de Investigación En Comunicación y Desarrollo, IV(I), 57–73.
  26. Urrutia, C., & Trivelli, C. (2019). Entre La Migración Y La Agricultura : limitadas opciones laborales para los jóvenes rurales en el Perú. In Instituto de Estudios Peruanos (No. 260; Vol. 1).
  27. Urteaga, M., & Moreno, H. C. (2020). Jóvenes mexicanos: violencias estructurales y criminalización. Revista de Estudios Sociales, 13(73), 44–57. https://doi.org/10.7440/res73.2020.04
  28. Vegas Pozo, J. (2019). Migracion, comunidades campesinas y neoliberalismo. Investigaciones Sociales, 13(22), 227–238. https://doi.org/10.15381/is.v13i22.7248
  29. Wiener, L. (2009). El pueblo Originario Aymara Peruano como sujeto de Derechos colectivos. Pontificia Universidad Catolíca del Perú.
  30. Yapuchura, S. (2007). La lucha por la sobrevivencia : el aimara en Lima (UMSS/PROEIB Andes/Plural editores (ed.)). PROEIB Andes.